Дайджест
4 Февраля 2010 года

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION DIGEST No. 463


EVENT OF THE WEEK
PACE calls for more press freedom guarantees

RUSSIA
1. Moscow. Yet another puzzling court decision passed
2. Rostov Region. Consumer Rights Defense League lodges new legal claim against newspaper
3. Republic of Khakassia. Court confirms journalists’ right to take photo pictures at polling stations
4. Altai Republic. Prosecutor’s office frowns at caricature
5. Chelyabinsk Region. Fascist provocation by “Russia Salvation Army”
6. Sverdlovsk Region. Pro-administration newspapers ready for layoffs
7. Arkhangelsk Region. Newspaper’s right to glasnost reaffirmed in court
8. Chelyabinsk. Website editor receives parcel with severed pig head

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION

Some statistics cited

OUR PUBLICATIONS

1. Police operation “Counterfeit Software” fails miserably
2. Deceived pensioners hold a sit-in outside plant management office. Continued from Digest 450

OUR PARTNERS
1. Perm branch of Journalists’ Union holds round-table discussion
2. Eighth Trans-Baikal Press Festival held in Chita

DIGEST MAIL




EVENT OF THE WEEK

PACE calls for more press freedom guarantees


At its session in Strasbourg on January 27, having heard and discussed the report “Respect for Media Freedom”, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) adopted a resolution calling on states to ensure press freedom in real terms.

In its part dedicated to Russia, the report stresses that Anna Politkovskaya’s killing remains unresolved and points out that 13 other journalists have been killed in this country over the past three years. Among other problems is government pressure on the media resulting in the emergence of “blacklists” of persons whose activities are not to be mentioned in the press; censorship; and the continuing harassment of journalist Alexander Podrabinek for his “anti-Soviet” publication. Besides, the law to combat terrorism has been increasingly often used as a pretext for repressing journalists and media, the report says.

PACE recommended that the Council of Europe Committee of Ministers call on Russia to complete the investigation of the journalists’ killings; review national legislation and ensure that anti-terrorist measures do not undermine respect for media freedoms; and review the defamation and insult laws and the practices of their application. The resolution also says that Russian authorities must guarantee the journalists’ integrity and give them a free hand to act.

Beyond the situation in Russia, the deputies expressed regret in connection with the killing of journalists Georgy Soyev in Bulgaria, Ivo Pukanic and Nico Franjic in Croatia and Sihan Heirsevener in Turkey, and the deaths of four journalists during the Russia-Georgia conflict in August 2008 – Alexander Klimchuk, Grigol Chikhladze, Stan Storimans and Georgy Ramishvili.

Besides, PACE recommended that the governments of Armenia, Azerbaijan, Moldova, Russia, Ukraine and Belarus ensure free and equal access to the media for all political parties and individual candidates during election campaigns.




RUSSIA

1. Moscow. Yet another puzzling court decision passed


By Natalia Severskaya,
GDF staff correspondent in Central Federal District

The Perovsky District court has partially satisfied a legal claim lodged by World War II veteran Viktor Semenov against journalist Alexander Podrabinek, author of the much-talked-of publication “Talking to Fellow Anti-Sovietists”.

As we reported, the journalist expressed his own attitude towards local authorities’ exerting pressure on the owners of the restaurant Antisovetskaya to change its “anti-Soviet” signboard (see http://www.ej.ru/?a=note&id=9467). The publication triggered a harassment campaign against A. Podrabinek, with nationalists staging a picketing action “of indefinite duration” outside his apartment block and starting to gather signatures under an appeal to institute criminal proceedings against the author. Several honor-and-dignity protection claims were filed, too (see http://www.gdf.ru/digest/item/1/653#top ).

One of those has now been considered. The court awarded a RUR 1,000 moral damage compensation to the plaintiff and required the journalist to refute the passage: “Your homeland is not Russia. Your homeland is the Soviet Union which, thanks God, ceased existing 18 years ago.”

It is not clear what in particular has to be refuted there. Maybe only the figure 18 should be replaced with 19…


2. Rostov Region. Consumer Rights Defense League lodges new legal claim against newspaper

By Anna Lebedeva,
GDF staff correspondent in Southern Federal District

After Novaya Taganrogskaya Gazeta (NTG) carried a series of reports about what the journalists think to be unlawful activities of the local Consumer Rights Defense League whose inspectors have been pressing hard on small business outlets, such as shops and kiosks, picking on every minor drawback in a bid to initiate as many lawsuits as possible, with the city court considering hundreds of such cases every year and invariably passing convictive decisions and charging considerable fines from traders, the League lodged a legal claim to have its honor, dignity and business reputation protected in court (see http://www.gdf.ru/digest/item/1/671#rus5) but the claim was turned down. Shortly afterwards, the “consumer rights defenders” turned to the same court again – this time claiming that the newspaper is in breach of the law because it fails to mention the number of pages and some other points in its output data.

“Our output data are in full compliance with the Media Law requirements,” says NTG editor Alexei Stroganov. “We just cannot think what else those League activists want of us. There are four pages in each NTG issue, which ‘consumer quality of the product’ can be seen with the naked eye, even without the reader’s looking at the output data at all.”


3. Republic of Khakassia. Court confirms journalists’ right to take photo pictures at polling stations

By Eric Chernyshov,
editor, newspaper Pravda Khakassii

The city court in Sayanogorsk, Khakassia, has considered journalist Grigory Nazarenko’s complaint about what he sees as the “unlawful” behavior of members of the election committee of Precinct No. 97 during the latest by-election of City Council deputies.

At about 7:45 p.m. on the voting day, October 11, 2009, G. Nazarenko, a reporter for the newspaper Pravda Khakassii, came to the 97th polling station to take some pictures of the vote- counting process. He had already been there earlier that day and shown his passport and journalistic ID to the committee chairman. Yet after the closure of the polling station and the commencement of vote counting he was prohibited to use his camera, as committee members had decided.

Thinking that the committee decision was in breach of Article 30 of the Law “On the Basic Guaranteed of RF Citizens’ Franchise and Right to Participate in Referendums”, Article 29 of the RF Constitution and Article 47.1 of the RF Media Law, the journalist went to court to defend his rights.

G. Semkin, head of the regional election committee, testified in court that Nazarenko himself had provoked the committee to pass its unlawful decision: one of the candidates had grown very nervous as he watched the reporter taking pictures of ballot papers, voters’ lists and passports. Believing that prohibiting photography would help scale tensions down, the committee members voted for a ban on the use of photo cameras inside the station.

Having heard the parties and studied the evidence, the court decided that the election committee’s behavior had been unlawful, and officially confirmed any reporter’s right to take photo pictures during vote counting.


4. Altai Republic. Prosecutor’s office frowns at caricature

By Sergey Mikhailov,
city of Gorno-Altaisk

The Altai Republic Prosecutor’s Office has warned the newspaper Listok for featuring a caricature.

The warning was issued, according to its text, in view of Listok’s “having systematically carried canvassing materials at such stage of the election campaign when any canvassing for candidates is prohibited in the media. Specifically, Listok issue of December 30, 2009 featured, on page 40, a caricature of a bear bitten all over by rats, and a waving flag of Russia, also eaten through by rodents.”

The way the prosecutor’s office feels about it, “ordinary electors who are not engaged in politics on a regular basis unmistakably associate that caricature with the symbols of the United Russia Party”. Therefore, by featuring that image, Listok editor V. Bochkarev “aimed at attaining a specific election result – to have people vote against the URP list of candidates,” which means the caricature was a kind of canvassing material and the editor’s actions constituted unlawful pre-election canvassing.


5. Chelyabinsk Region. Fascist provocation by “Russia Salvation Army”

By Irina Gundareva,
GDF staff correspondent in Ural Federal District

Returning to work after the New Year holidays, the staffers of the newspaper Zlatoustovsky Rabochiy (ZR) issued in the city of Zlatoust, Chelyabinsk Region, found themselves – against their own will – involved as witnesses in a very strange criminal case: the doors of their office and printing house were pasted over with nationalist leaflets appealing to “Slavs, working people and patriots” and signed by the abbreviation RSA which presumably can be deciphered as “Russia Salvation Army”.

The leaflets called not to obey the authorities nor pay for communal services but to compile lists of “Jews and other enemies of the nation” with addresses, telephone numbers and facial descriptions for circulation in public places, and to enroll in the “RSA punitive force”. For that, a rank-and-filer would be paid RUR 57,000 (approx. USD 1,900) and an officer – RUR 92,000 (more than USD 3,000) per month. Some leaflets featured lists of residents “sentenced by the RSA tribunal to be shot or hanged”; in the box next to the name of a local TV reporter who had shortly before died in a road accident there was the mark “executed by shooting”. Other leaflets featured swastikas and photo pictures of various punitive operations.

Driven by a natural impulse, the journalists tore the leaflets off the doors, expecting many more of them to be found later in people’s mailboxes, and described the incident in detail in their newspaper. Instead of feedback from the readers, they received summons for questioning to the city police department and prosecutor’s office.

“No, they are not accusing us of any criminal behavior,” ZR editor Alexandra Khvostova says. “But the investigators have a number of questions that they expect us to answer. For example, those leaflets were only found on our office and printing house doors and nowhere else in the city, which fact willy-nilly involves us as witnesses in this ‘punitive expedition’ affair. It turns out we shouldn’t have removed those leaflets because organizers’ fingerprints might have been left on them – we should have called the police at once. Since we didn’t do that, we will now have to testify who, how and under what circumstances found those leaflets, etc.”

The investigation continues, and the law enforcers have promised to keep the journalists undated on the progress. The reporters themselves are wondering who attempted to compromise them and what the fascist action organizers wanted, after all – to crack a joke, intimidate the journalists, or make the public feel psychotic. Or maybe they expected the newspaper to circulate their crazy appeals all around the city?


6. Sverdlovsk Region. Pro-administration newspapers ready for layoffs

By Vladimir Golubev,
GDF staff correspondent in Ural Federal District

Journalists of the regional newspaper Oblastnaya Gazeta and regional TV network, not so long ago listed among the Sverdlovsk administration’s favorites, are getting ready for pending layoffs: the new Governor, Alexander Misharin, and his team need well-trusted people assigned to the key posts in the run-up to the regional parliamentary elections due next March. Mr. Mikh, general director of Regional TV, has already been replaced, and about 10 more journalists are expected to be dismissed shortly.

But then, against the background of mass layoffs that swept the media across the Middle Ural Region early last year, the personnel cuts expected to affect the regional newspaper and TV company known to have been close to ex-Governor Eduard Rossel look like kid’s play: over the past year, the two media outlets, far from losing a single staff position, have grown “fat” enough to sustain any potential cuts. Oblastnaya Gazeta, for one, has hired exactly ten new staffers, and the Regional TV cannot complain of personnel shortages, either…

Both media outlets are now trying as hard as they can to demonstrate their loyalty to the new administration. That seems quite understandable at a time when the media market cannot boast of too many vacancies for journalists. 


7. Arkhangelsk Region. Newspaper’s right to glasnost reaffirmed in court

By Tamara Ovchinnikova,
GDF staff correspondent in North-Western Federal District

The newspaper Velsk-Inform issued in the town of Velsk, Arkhangelsk Region, has defended its right to glasnost. An honor, dignity and business reputation protection claim lodged by the district leader Alexei Smelov, who also wanted RUR 100,000 in moral damage compensation from the newspaper and its author Konstantin Mamedov for an allegedly “smearing” publication, was turned down in court.

According to the Regnum news agency, the plaintiff claimed insulted by the following passages in the Velsk-Inform article: “Young people’s brainwashing has been financed at taxpayers’ expense, i.e. with money from the regional and district budgets”; “The Nashi Movement’s gathering at Orlyonok will cost the regional, district, municipal (Velsk) and village (Muravyovo) budgets over RUR 2,000,000”; and “Without asking our opinion, they allocated budgetary funds to pay rewards to hired ‘activists’, ‘Young Guards’, ‘nascists’ [members of Nashi, a national-patriotic movement positioning itself as a youth wing of the ruling United Russia Party; its name, the possessive pronoun “our”, bears in Russian some generalizing connotations that turn the word into a unity-suggesting notion like “the guys on our side”. The pun is built on the pattern of the word “fascists” – Translator.], and other young careerists”.

The court decided that the facts cited in the publication were true to life: allocations from the regional and municipal budgets had indeed been made to finance a youth congress. “The article expresses the author’s personal negative attitude towards the budgetary allocations. The word ‘brainwashing’, although rather harsh and clearly negative in its tonality, can well be used metaphorically to express one’s critical attitude to things. The plaintiff being a political figure and a government official, the above-described norms of the Declaration of Free Political Debates in the Media are fully applicable to him,” the regional court commented.

After the Velsky District court turned his legal claim down, A. Smelov appealed to the Civil Law Collegium of the higher-standing regional court which left the primary court’s decision in full legal force and the plaintiff’s appeal unsatisfied.


8. Chelyabinsk. Website editor receives parcel with severed pig head

A parcel marked Pochta Rossii [national postal service] was delivered early on January 31 to the door of the apartment of Andrei Koretsky, editor-in-chief of the website UralDaily.ru. The label said the parcel had been sent by OOO Pamyat [undertaker’s office]. Inside was a severed pig head, and under it – a photo portrait of A. Koretsky printed out from his website. Similar parcels were delivered to the homes of Andrei’s and his wife’s mothers.

Suspecting that the parcel might contain an explosive device, Koretsky called the police. Then a group of OMON [special police task force] servicemen arrived. Instead of a bomb, they found a blood-stained severed head of a piglet screwing up its dead eyes at them. A witness report was compiled based on which criminal proceedings will be instituted. Lt.-Col. Yegor Bredikhin, chief of public security police of the Traktorozavodsky District of Chelyabinsk, took the case under his personal control.

[UralDaily.ru report, January 31]




GLASNOST DEFENSE FOUNDATION

Some statistics cited

Last week, the Glasnost Defense Foundation was referred to at least 15 times in the Internet, including at:

http://www.kommersant.ru/doc-y.aspx?DocsID=1312179
http://www.themoscowtimes.com/news/article/vinlund-owner-fights-arrest-on-tax-charges/398295.html
http://grani.ru/Society/Media/m.173983.html
http://www.b-port.com/news/archive/2010-01-25-15/
http://www.asi.org.ru/ASI3/rws_asi.nsf/va_WebPages/8A102B9DD668A062C32576B3005C35CARus
http://www.civitas.ru/news.php?code=8475
http://www.inosmi.ru/social/20100126/157809102.html
http://media-day.ru/mixed/1944/
http://rugrad.eu/news/372237/
http://echo.msk.ru/news/652930-echo.html
http://inopressa.ru/article/27Jan2010/lemonde/france_russie.html
http://info.ifex.org/View.aspx?id=187629&q=180479448&qz=7a764b




OUR PUBLICATIONS

1. Police operation “Counterfeit Software” fails miserably


By Viktor Sadovsky,
GDF staff correspondent in Volga Federal District

In Samara, the Investigations Department under the RF Prosecutor’s Office has terminated the legal proceedings against Sergey Kurt-Adzhiyev, editor of the newspaper Novaya Gazeta (NG), that were instituted on May 14, 2007 under Article 146.2 of the RF Criminal Code. The case was closed in view of no elements of crime in the accused person’s actions.

As we have reported, on May 11, 2007 a group of police officers stormed into the NG office allegedly to inspect the newspaper’s economic performance. They confiscated all the office computers freezing the production process, and found some “material evidence” giving rise to the institution of legal proceedings for suspected use of counterfeit software that had allegedly inflicted multi-million losses on a number of companies, including Microsoft.

After 33 months of investigation alternated with court hearings, the Oktyabrsky District court found S. Kurt-Adzhiyev guilty of using counterfeit software and sentenced him to a fine of RUR 15,000.

At the second stage of the difficult struggle for restoring his good name and reputation, the editor was assisted by the prominent defense lawyers Vassily Tarasenko from Samara and Irina Khrunova from Kazan who kept insisting their defendant was not implicated in any crime. Sergey himself actively tried to prove he was innocent, although he was not required to do so.

It was two expert studies that dotted the “i’s” and crossed the “t’s”. Both confirmed the fact of counterfeit software installed on the NG computers – but as late as May 12, 2007 (sic!), i.e. one day after their confiscation! The case-closing decision says, in part, that the expert studies “failed to unequivocally answer a number of essential questions pertaining to the case, and confirmed the fact of third-party meddling in the installation of software on the inspected system units”.

Now it is up to the police to identify those “third-party meddlers”.

2. Deceived pensioners hold a sit-in outside plant management office. Continued from Digest 450

By Irina Gundareva,
GDF staff correspondent in Ural Federal District

The latest protest action by deceived shareholders of the Metallurgy Plant in Magnitogorsk (MMK) proceeded with actually all the municipal and regional media keeping silent. Only the independent newspaper Provintsia published a new story about the shameful scandal in which the Magnitogorsk authorities are involved.

Last October through December, pensioners positioning themselves as deceived MMK shareholders kept holding a hunger strike (see http://www.gdf.ru/digest/item/1/661#rus1 ). In the 1990s, veterans who had worked at the plant for 25 years and more were swindled out of the shares they held that they are still waiting to be returned. Having gone in vain through all the judicial and supervisory channels, they decided to launch the hunger strike, but no one paid any attention to their protest until they threatened to walk out into the central square in Magnitogorsk and, as a token of contempt for their home country where one can never attain full justice, burn their Russian passports. The municipal authorities and MMK management, fearing leaks of information about such an unusual act of civil disobedience, rushed to offer money. The proposed sums being two small, a new protest action followed.

On January 20, a group of deceived shareholders, together with workers fired shortly before for expressing solidarity with the protesters, stormed through the security cordons to launch a sit-in near the main entrance to the plant management office. They chanted “Return our shares!” and “Shame on the plant managers infringing shareholders’ and workers’ rights!”

They handed over two petitions. One was to Sergey Krivoshchekov, an MMK board member who had called on the workers 10 years before to bring their shares to Mecom (a management company established specially to buy up shares from minority holders) where they would be taken good care of. The other was to Alexander Mastruyev, MMK vice-president in charge of personnel and social programs, concerning the sacking of Andrei Romanov, a worker activist and co-chair of the independent trade union.

The plant managers called the city and industrial police which, together with local security guards, tried to persuade the protesters to go home.

“Vladimir Kazakov, chief security guard, personally ordered not to let through to the plant premises another group of deceived shareholders who had come to help their comrades outside the management office,” Vadim Borodin, press spokesman for the Deceived Shareholders’ Committee, told the GDF correspondent. “Can’t they understand that the seniors are ready to go as far as it takes to have justice finally done to them? After so many years of futile attempts to attain full justice, they have only one option left – to appeal to an international court to get their rights restored.”



OUR PARTNERS

1. Perm branch of Journalists’ Union holds round-table discussion


By Vassily Moseyev,
Chairman, Perm branch of RJU

A round-table conference at the House of Journalists in Perm on January 28 discussed media policy problems related to public security. The conference was organized by the regional branch of the Russian Journalists’ Union.

The participants focused on the tragic death of a journalist in Tomsk, departmental restrictions, non-professionalism of force ministries’ press services in their work with the media, on the one hand, and their serious dissatisfaction with the performance of reporters who often distort or juggle facts and display appalling samples of illiteracy, on the other.

One of the organizers, Elena Veselkova, having studied the content of regional news websites for the previous three days, stated that crime reports – killings, thefts, robberies, etc. – were absolutely dominant in the news lines, with very few positive stories about local developments available. Most print media, television networks and radio companies have pursued similar – crime-focused – policies negatively affecting public conscience and behavior. Unfortunately, the Perm Territory has the highest crime rate throughout the Volga Federal District.

Journalists and force ministry press service heads attempted to analyze the media policy pursued in the region and understand the core reasons for mutual misunderstanding.

Summing up the results, the attendees suggested setting up a coordination council but then decided to focus on the organization of training for all information process participants before returning to the council idea later on.


2. Eighth Trans-Baikal Press Festival held in Chita

By Marina Meteleva,
GDF staff correspondent in Siberian Federal District

The eighth Trans-Baikal press festival, “Region-Media 2009”, has been held in Chita. At the opening ceremony, the winners of the “Young Russia” competition of budding regional reporters were announced.

The second day’s program included a seminar on methods of gathering, processing and disseminating human rights information, and a master class on the psychological aspects of reporting on alcohol and drug abuse, with specialists of the Family Center offering their recommendations. They selected over 170 district and regional newspaper reports, and 15 television and 10 radio stories, for in-depth analysis.

The journalists met with Anatoly Romanov, chair of the regional Legislative Assembly, and with Governor Ravil Geniatulin. Towards the end of the day, sport competitions were held.

The festival program also included a meeting of district newspaper editors with regional deputy administration heads Gennady Chupin and Natalia Zhdanova. The media workers outlined problems facing journalists in different municipalities across the region. They expressed concern over local media’s staying under considerable external pressure, with journalists still being told what to write about, and how. “A district newspaper editor is like a whipping boy: if he is unwanted, he will be told to get the hell out. A new editor will be appointed without anyone’s asking the staff’s opinion,” the participants complained. Actually, problems of this kind have been discussed at every festival, with little, if any, change for the better: “He who pays the piper calls the tune.”

The event ended in a summary conference of the regional journalists’ organization which decided to rename itself as the Trans-Baikal Territorial branch of RJU, and elected a new management body, with Oksana Zhdanova, the accredited NTV staff correspondent in the region and editor-in-chief of Sila Golovaty’s Creative Workshop, taking over as chairperson. The refusal of journalists from the Aginsky Buryat District (part of the Trans-Baikal Territory since 2008) to take part in the conference was the sole “fly in the ointment”.

On the concluding day of the festival, a ceremony was held to honor the winners of the competition “Healthy Youth Is Russia’s Future”. The main awards in their respective nominations went to the newspapers Zabaikalsky Rabochiy, Molodyozhnaya Gazeta, Effect, the state TV/radio company “Chita”, the TV company “Altes”, and the local newspapers Slava Trudu (Krasnokamensky District) and Znamya Truda (Krasnochikoisky District).



DIGEST MAIL

Dear colleages,

This is an appeal for assistance that is often so essential to small media outlets.

The operation of Amur-TV, the sole independent television network in the Argayash District of Chelyabinsk Region, has been suspended. Amur’s operator was not allowed inside the transmitter premises, and the show never went on the air.

When we called our partners in Ufa (Amur-TV is a local office of BST, the State TV/Radio Company “Bashkortostan”), they said they had mailed us a notice of their intention to suspend the broadcasting, but we had not yet received it. A copy urgently sent by fax finally clarified the reasons for so radical a measure. The notice said: “In view of a message sent by the head of Argayash administration I. Valishin to Bashkortostan Deputy Premier I. Ilishev and the management of the TV/Raio Company ‘Bashkortostan” concerning certain violations as well as problems with Amur-TV inserts into BST broadcasting schedule, we hereby ask you to explain… etc.” The main point read as follows: “Please be informed that as of February 1 until the completion of investigation into the matter, BST suspends the existing agreement and restricts your access in the Argayash District to the transmitting equipment of the communication service provider OAO SputnikTelecom.”

Attached to the notice was the district leader’s message that listed “screen disturbances with occasional blackouts and sound failures” among the “violations” mentioned above. The head of administration then expressed his concern that local broadcasts overlapped with “favorite BST shows”, making the viewers frown. After drawing attention to the “low quality of broadcasts”, he finally disclosed the underlying reason: “Amur-TV provides distorted or totally wrong information about the administration’s performance and local developments, thereby giving rise to negative attitudes on the part of the district population.” The message did not cite a single fact to prove those points – and yet, the independent media outlet was shut down.

In the Argayash District today, there is only one, municipal, newspaper – Voskhod, and only one, also municipally controlled, television network – Argayash-TV. In this setting, there can only be two viewpoints – the official and the “wrong” one. The independent television network launched just last summer instantly became a big headache for the local authorities that made an attempt to have it closed at once but failed. Conflicts kept flaring up over almost every story highlighting social problems, especially poor communal services. The TV channel soon grew very popular with the viewers who started sending feedback reports about ever newer problems.

The news about its closure caused vigorous protests among local residents, and a solidarity campaign was launched: about 500 people spoke out in support of Amur-TV in just two days. People continue gathering signatures under a petition to reopen the television network.

Everyone is aware that the true reasons for the channel’s suspension are rooted in the unrolling election campaign. A media outlet failing to laud the administration to the skies cannot possibly satisfy the district leader who is running for re-election – with actually no real alternative candidate nominated. After Amur-TV was suspended, just hours before the nomination deadline, the company owner A. Khabibullin announced his intention to run for head of the district administration; last summer he had promised not to do that in exchange for the incumbent leader’s pledge to refrain from meddling in the network’s operation.

Regrettably, the situation looks trivial: once again we are watching the effects of the notorious “administration resource” geared in.

The Amur-TV staffers are appealing to colleagues and the general public for support. Provincial media are known to be the most vulnerable and least protected ones. It would seem that radical methods of dealing with “inconvenient” media outlets have been falling into disuse. As it turns out, not in the Argayash District, an area where local administrators do not give a damn about respect for citizens’ rights, including their right to receive truthful information from honest and unbiased sources.

Amur-TV contact phones: 8 (35131) 2-13-57, 8-908-085-64-42




This Digest has been prepared by the Glasnost Defense Foundation (GDF), http://www.gdf.ru.

We appreciate the support of the John D. & Catherine T. MacArthur Foundation.
Digest released once a week, on Mondays, since August 11, 2000.
Distributed by e-mail to 1,600 subscribers in and outside Russia.

Editor-in-chief: Alexei Simonov

Editorial board: Boris Timoshenko – Monitoring Service chief, Pyotr Polonitsky – head of GDF regional network, Svetlana Zemskova – lawyer, Vsevolod Shelkhovskoy – translator, Alexander Efremov – web administrator in charge of Digest distribution.


We would appreciate reference to our organization in the event of any Digest-sourced information or other materials being used.

Contacts: Glasnost Defense Foundation, 4, Zubovsky Boulevard, Office 432, 119992 Moscow, Russia.
Telephone/fax: (495) 637-4947, 637-4420, e-mail: boris@gdf.ru, fond@gdf.ru
To be crossed out from the Digest list of subscribers, please e-mail a note to fond@gdf.ru .

Все новости

Архив
ФЗГ продолжает бороться за свое честное имя. Пройдя все необходимые инстанции отечественного правосудия, Фонд обратился в Европейский суд. Для обращения понадобилось вкратце оценить все, что Фонд сделал за 25 лет своего существования. Вот что у нас получилось:
Полезная деятельность Фонда защиты гласности за 25 лет его жизни