Дайджест
13 Января 2010 года

GLASNOST DEFENSE FOUNDATION DIGEST No. 460


Conflicts registered by GDF Monitoring Service on RF territory in 2009



Last year, journalists and media remained under pressure. As before, attacks on media workers were registered every month; journalists were detained while fulfilling their professional duties and increasingly often threatened. They were accused of extremism, prosecuted, and had civil claims lodged against them. The number of conflicts involving Internet publications increased in number, and denial of access to information became a habitual practice.

A total of 1,537 media-related conflicts were registered in 2009 (versus 1,450 in 2008, 1,502 in 2007 and 1,345 in 2006), including:

Deaths of journalists –  9 (Shafig Amrakhov, editor, RIA 51 news agency, Murmansk; Anastasia Baburova, reporter, Novaya Gazeta, Moscow; Vyacheslav Yaroshenko, editor, newspaper Korruptsiya I Prestupnost, Rostov-on-Don; Natalia Estemirova, columnist, newspaper Novaya Gazeta, Chechnya; Nelia Longortova, Natalia Ostanina and Viktor Kurtyamov, all of Yamal-Region TV/Radio Company, Yamalo-Nenets Autonomous District; Malik Akhmedilov, reporter, newspaper Haquiqat (“Truth”), Makhachkala, Dagestan; Olga Kotovskaya, former director, Kaskad TV Company, Kaliningrad. For details, see http://www.gdf.ru/murdered_journalists

The number of journalists’ deaths registered in 2008 was 5, in 2007 – 8, and in 2006 - 9.

Deaths of other media workers – 2 (Vladislav Zakharchuk, advertising manager, newspaper Arsenyevskiye Vesti, Vladivostok; Sergey Protazanov, staff worker, newspaper Grazhdanskoye Soglasiye, Moscow Region).

Attacks on journalists – 59 (Tatyana Borisova, correspondent, newspaper Pochta Povolzhya, Saratov; Maria Antonova, correspondent, The Moscow Times, Krasnodar Territory; Yuri Basok, photo correspondent YekaterinburgNEWS web portal, Yekaterinburg; Mikhail Klyuyev, correspondent, newspaper Pravda Severo-Zapada, Arkhangelsk; Lyudmila Gornostayeva, editor-in-chief, TV-Chaika television/radio company, Krasnodar Territory; Yuri Grachev, editor-in-chief, newspaper Solnechnogorsky Forum, Moscow Region; Rustem Gubaidullin, editor, regional supplement to newspaper Izvestia, Ufa; Viktor Tyaglov, reporter, newspaper Sovet, Moscow Region; Alexei Khasyanov, reporter, 100 TV Channel, St. Petersburg; Andrei Lomov, editor-in-chief, funclub.ru website, Saratov; Vadim Rogozhin, general director, Vzglyad media holding, Saratov; Yevgeny Titov, reporter, newspaper Novaya Gazeta, Krasnodar Territory; Orkhan Dzhemal, Newsweek correspondent, Moscow; Maxim Zolotarev, editor, newspaper Molva Yuzhnoye Podmoskovye, Moscow Region; Pyotr Lipatov, editor, newspaper Soglasiye I Pravda, Moscow Region; Dmitry Skryabin, reporter, newspaper Globus, Sverdlovsk Region; Raissa Ilyina, journalist, Russkaya Liniya news agency, Yekaterinburg, attacked in 2008; Anastasia Akopyan, former VGTRK correspondent, Sochi, Krasnodar Territory; Vyacheslav Yaroshenko, editor, newspaper Korruptsiya I Prestupnost, Rostov-on-Don; Talina Krivtsova, deputy editor-in-chief, newspaper Persona, Moscow – attacked twice; Elena Isakova, editor-in-chief, newspaper Persona, Moscow; Ivan Buzolin, Ivan Strizhov, both of Region-Tyumen television/radio company, Tyumen; Dori Yaron, Israeli TV reporter, Moscow; Andrzei Zaucha, TVN (Poland) correspondent, Moscow; Sergei Shakhidzhanyan, photographer, newspaper Izvestia, attacked in Moscow Region; Alelxei Shabunin, editor-in-chief, newspaper Dvornik, Kaliningrad; Alexander Andronyuk, editor-in-chief, newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region, attacked in December 2008; Sergei Petrunin, reporter, newspaper Noviye Vremena, Nikolai Lykov, editor-in-chief, Vzglyad-Info news agency, and Timofei Butenko, reporter, newspaper Nasha Versiya, all attacked in Saratov; Albert Pchelintsev, freelance journalist, Moscow Region; Maxim Yefimov, editor, newspaper Chas Nol, Petrozavodsk; Andrei Zakharov, journalist, website pozornistolb.okis.ru, Arkhangelsk; Yevgeny Uskov, journalist, website orenkazak.ru, Orenburg; Dmitry Chernyshevsky, newspaper Zemskoye Obozreniye, Saratov; Vladimir Gusev, reporter, newspaper Na Prirodu, Sverdlovsk Region; Alexei Alexeyev, correspondent, Agency for Journalistic Investigations, attacked in Karelia; Vitaly Shulenin, reporter, newspaper Sovetskaya Kalmykia Segodnya, Elista; Mikhail Afanasyev, editor-in-chief, Novy Focus web magazine, Khakassia; Mikhail Gorin, executive secretary, newspaper Argumenty I Fakty, St. Petersburg; Andrei Khmelevsky, reporter, newspaper Kolokolnya, Moscow Region; Vyacheslav Belozerov, cameraman, website of public movement “Medved”, Altai Territory; Vyacheslav Yashchenko, freelance journalist, Astrakhan; Oleg Teplishchev, reporter, newspaper Zhitel, Astrakhan; crew of REN-TV reporters, Dagestan; crew of TV Makhachkala reporters, Dagestan; Olga Gumanova, freelance Interfax reporter, Moscow; Saule Berkimbayeva, editor, Predsedatel TSZh magazine, St. Petersburg; Oleg Rayevsky, head of Public and Social Problems Department, newspaper Yarkovskiye Izvestia, Tyumen Region; crew of reporters for Vesti news show, Moscow; Vitaly Papilkin, editor-in-chief, newspaper MK-Povolzhye, Samara; Sufyan Kalibatov, staff correspondent, newspaper Severny Kavkaz, Nalchik; Roman Yushkov, reporter, newspaper Za Cheloveka, Perm Territory; Eduard Yakushev, cameraman, and Aliya Tagirova, reporter, Vremechko news show, Ufa; Damir Khuziyev, reporter, newspaper Nezavisimaya Uralskaya Gazeta, Ufa; Natalia Afanasyeva, project manager, Tema news agency, Ufa; Yuri Polyakov, editor-in-chief, newspaper Literaturnaya Gazeta, attacked in Moscow Region).

The number of attacks on journalists in 2008 totaled 69, in 2007 – 75, and in 2006 – 69.


Attacks on media offices – 10 (newspaper Arsenyevskiye Vesti, Vladivostok; Ekho Peterburga radio station, St. Petersburg; newspaper Novaya Gazeta Kubani, Krasnodar; newspaper Voskresenskiye Deloviye Vesti, Moscow Region; Zlat-TV channel, Chelyabinsk Region; newspaper Yug Time, Rostov Region; newspaper Chelny LTD, Republic of Tatarstan; newspaper Komsomolskaya Pravda, Moscow; newspaper Finansovaya Gazeta, Moscow; newspaper Velsk-Info, Arkhangelsk Region).

The number of attacks on media offices in 2008 totaled 7, in 2007 – 11, and in 2006 – 12.


Instances of censorship – 33 (newspaper Novoye Vremya, Perm Territory; newspaper Vladivostok, Vladivostok; Irtyash TV company, Chelyabinsk Region; Govorit Moskva radio station, Moscow; newspaper K Vashim Uslugam, Rostov Region; Vesti-Dezhurnaya Chast news show, Murmansk; Tverskoy Prospekt television company, Tver; security service of OlympStroi Corporation, Sochi, Krasnodar Territory; newspaper Taganrogskaya Pravda, Rostov Region; newspaper Kostromskiye Vedomosti, Kostroma – censored twice; Glavny Geroi talk show, Moscow; newspaper Lovozerskaya Pravda, Murmansk Region; Petrograd-Russky Chanson radio station, St. Petersburg; newspaper Vologodskiye Novosti, Vologda, censored twice; newspaper Argumenty I Fakty – Sakhalin-Kurily, Yuzhno-Sakhalinsk; newspaper Staraya Gvardiya v Arkhangelskoi Oblasti, Arkhangelsk; newspaper Vologodskiye Novosti, Vologda; Kultura TV channel, Moscow; newspaper Kostromskiye Vedomosti, Kostroma; news media in Kavalerovsky District of Maritime Territory; REN-TV channel in Astrakhan; Interfax news agency, Khakassia; news media in Chechen Republic; Elf magazine, Petrozavodsk; Channel Five and Muzhi TV company, Yamalo-Nenets Autonomous District; reports about a police major’s news conference edited out on several federal TV channels; online edition of newspaper Komsomolskaya Pravda, Moscow; Russian Newsweek magazine, Moscow; TV-21 and TNT-Blitz television networks, Murmansk).

Instances of censorship in 2008 totaled 21, in 2007 – 33, and in 2006 – 28.


Criminal charges against journalists and media – 37 (Vladimir Leonov, newspaper Trudovaya Gatchina, St. Petersburg; Vladimir Ivanov, editor and author, Imeyu Pravo news bulletin, Krasnodar Territory; Magomed Magomedov, Timur Mustafayev, Biyakai Magomedov and Arthur Mamayev, reporters for Chernovik weekly, Dagestan; Arseny Makhlov, staff author, newspaper Dvornik, Kaliningrad; newspaper Tribunal, Astrakhan – charged twice; Sergey Kurt-Adzhiyev, director, newspaper Samarskaya Gazeta, Samara; Dmitry Sarkisov, editor-in-chief, Segodnya news show, NTV channel, Moscow; newspaper Erzyan Mastor, Mordovia; newspaper Uralsky Proyekt, Bashkortostan; Alexander Tolmachev, editor, regional supplement to newspaper Argumenty Nedeli, Rostov-on-Don – charged twice; Nadezhda Nizovkina and Tatyana Stetsura, reporters, newspaper Svobodnoye Slovo, Buryatia; Vladimir Romanenko, director, municipal television company Studiya Fakt, Yamalo-Nenets Autonomous District; Alexander Andronyuk, editor-in-chief, newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region; website of Perm Civil Chamber, Perm; Elena Obukhova, reporter, newspaper Zolotoye Koltso, Yaroslavl; Nikolai Sokolov, editor-in-chief, newspaper Fakty S Argumentami, Lipetsk Region; Mikhail Afanasyev, editor-in-chief, Novy Focus web magazine, Abakan; newspaper Soglasiye I Pravda, Moscow Region; Alexander Pirogov, editor-in-chief, newspaper Molodoy Kommunar, Voronezh; newspaper Berega, Yaroslavl Region; Alexei Nikiforov, editor, YekaterinburgNEWS website, Yekaterinburg; Marina Shishkina, dean, School of Journalism, St. Petersburg State University; Yevgeny Gorchakov, editor-in-chief, newspaper Krasnoye Znamya, Komi Republic; Robert Zagreyev, editor, independent newspaper Za Mestnoye Upravleniye, Bashkortostan; Airat Dilmukhametov, editor, opposition newspaper Maidan, Bashkokrtostan; Damir Shaikhutdinov, editor, newspaper Chally Yashlere, Samara Region – charged twice; newspaper Kommersant, Volgograd; Rolan Bystrov, reporter, newspaper Pryamoi Dialog, Astrakhan Region; Sergey Lobin, online newspaper The Moscow Post, Moscow; Ella Artemyeva, former editor-in-chief, newspaper Selskaya Pravda, Udmurtia).

Criminal charges against journalists and media in 2008 totaled 47, in 2007 – 46, and in 2006 – 48.


Illegal sacking of editors/journalists – 15 (Olga Shirmer, editor, district newspaper Lovozerskaya Pravda, Murmansk Region; Valentin Putevskoy, acting editor-in-chief, newspaper Delovoy Sochi, Krasnodar Territory; Alexander Sologub, staff member, Ekspert Severo-Zapad magazine, St. Petersburg; Yulia Grigoryeva, journalist, VGTRK office “Stavropolye”, Stavropol Territory; Vladimir Kuznetsov, editor-inchief, Territoriya Biznesa magazine, St. Petersburg; Oleg Ptashkin, editor-in-chief, Uchastok show, Channel One, Moscow; Vyacheslav Golubtsov, editor, newspaper Vetluzhsky Krai, Kostroma Region; Tatyana Osetrova, editor-in-chief, newspaper Rodnik, Perm Territory; Galina Musalnikova, editor, newspaper Rezhevskaya Vest, Sverdlovsk Region; Valentin Zhivulin, editor, newspaper Voskhod, Sverdlovsk Region; Raissa Belorukova, deputy editor-in-chief, Muzhi television/radio company, Yamalo-Nenets Autonomous District; Ulyana Akayeva, editor, municipal newspaper Golos Vremeni, Dagestan – illegally sacked twice).

The number of illegal sackings of editors and journalists in 2008 totaled 13, in 2007– 12, and in 2006 – 16.


Detention by police, FSB, etc. – 62 (Dmitry Zykov, reporter, Grani-TV, Moscow; Yuri Staroverov, staff member, newspaper Novaya Gazeta, Nizhny Novgorod; crew of REN-TV reporters and Radio Liberty photo correspondent Yuri Timofeyev – detained in Moscow; Alexander Artemyev, reporter, Gazeta.ru, Moscow; Yuri Basok, photo correspondent, YekaterinburgNEWS web portal, Yekaterinburg; Vladimir Tyumentsev, editor-in-chief, youth newspaper Abratnaya Svyaz, Tomsk – detained in October 2008; Denis Frunze, reporter, Novy Region news agency, Moscow; Yevgeny Vyshenkov, reporter, newspaper Vash Tainy Sovetnik, St. Petersburg; James Rogers, BBC correspondent, Arkhangelsk Region; Maxim Kalach, reporter, newspaper Kommersant-Volga, Samara; Ilya Azar, Gazeta.ru reporter, Timofei Shevyakov, observer, Politonline.ru web project, Andrei Kozenko, reporter, newspaper Kommersant, Valery Sharifulin, photo correspondent, ITAR-TASS news agency, and a crew of TVC reporters – all detained in Moscow; Maxim Kuznetsov, reporter, website of newspaper Moy Rayon, and Yevgeny Utkin, freelance correspondent for Zaks.ru – both detained in St. Petersburg; a crew of reporters for Rifei-Perm television channel, Perm; Anastasia Bogomolova, Ilya Knapsky and Yelizaveta Kolesnikova, former reporters for GazetaChel web portal, Chelyabinsk; Arseny Makhlov, staff author, newspaper Dvornik, Kaliningrad; Anna Chudinova and Victoria Yushchenko, reporters, newspaper Tyumensky Courier, Tyumen; Fyodor Ponomarev, REN-TV reporter, Moscow; Catalina Escarrer, Bartolomeo Escarrer and Marina Plantez, Spanish journalists – detained in Vorkuta; Airat Dilmukhametov, observer, newspaper Za Mestnoye Upravleniye, Bashkortostan; Keith Gessen, New Yorker correspondent in Krasnodar Territory; Leonid Chuchman, correspondent, Svoboda human rights news agency, Samara; Vladimir Ivanov, editor-in-chief, Imeyu Pravo news bulletin, Krasnodar Territory; Mikhail Kuteinikov, reporter, newspaper Samarskaya Gazeta, Samara; Anna Bogomolova, Gzt.ru reporter, Moscow; Rostislav Koshelev, photo correspondent, InterPress news agency, St. Petersburg; Ilya Yemelyanov, REN-TV reporter, Moscow; Dmitry Zhvaniya, head of Media-S.Pb media holding, Alisa Kustikova, Zaks.ru correspondent, and Alexei Tikhonov, photographer, Bolshoi Gorod magazine, all from St. Petersburg; Sergey Shakhidzhanyan, photo correspondent, and Natalia Margiyeva, reporter, newspaper Ivzestia – detained in Moscow Region; Andrei Kozenko, Kommersant reporter, Moscow; Alexander Andronyuk, editor-in-chief, newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region; Sergey Petrunin, reporter, newspaper Noviye Vremena, and Nikolai Lykov, editor-in-chief, Vzglyad-Info news agency, both from Saratov; Oleg Klimov and Michel Krilaars, staffers of the Moscow office of The Netherlands National Daily, detained in Nalchik; Fatima Tarasova, press secretary, Russia’s Islamic Committee, Makhachkala; Alexander Artemyev, Gazeta.ru correspondent, Moscow; Yuri Grinko, К2Кapital correspondent, Moscow; Nikota Girin, Novaya Gazeta reporter, Moscow; Maxim Grudtsev and Yegor Osipov, staffers of Vysota 102 news agency, Volgograd; Jutta Blum, German freelance journalist, detained in Krasnodar Territory; Ian Gordeyev, Nezavisimaya Gazeta correspondent, Kazan; Ruslan Krivobok, photo correspondent, RIA Novosti news agency, Moscow; Natalia Kirichenko, Noviye Khroniki reporter, Moscow; Valeria Ilyinykh, photo correspondent, newspaper Vecherny Yekaterinburg, Yekaterinburg; Alexander Tokarev, Astrakhanskaya Pravda reporter, Astrakhan; crew of REN-TV reporters, Moscow; Dmitry Steshin, political observer, newspaper Komsomolskaya Pravda, Moscow; Georgy Chentemirov, reporter, newspaper Karelskaya Guberniya, Petrozavodsk; Abdrei Stenin, photographer, RIA Novosti news agency, Moscow; Alexei Samsonov, staff member, newspaper Noviye Izvestia, Moscow).

The number of journalists detained in 2008 totaled 78, in 2007 – 140, and in 2006 – 75.


Threats against journalists and media – 60 (Leonid Astashov, editor, Profi magazine, Voronezh – threatened twice; Alexander Soldatov, editor-in-chief, Kredo.ru web portal, Moscow; Alexei Venediktov, editor-in-chief, Ekho Moskvy radio station, Moscow – threatened twice; URA.ru news agency, Yekaterinburg – threatened thrice; Sergey Kurt-Adzhiyev, Novaya Gazeta staff correspondent, Samara; Galina Kozhevnikova, deputy director, Sova Information Analysis Center, Moscow; Alexander Verkhovsky, director, Sova Center, Moscow – threatened twice; Oleg Salnikov, reporter, newspaper Gubernskiye Vedomosti, Yuzhno-Sakhalinsk; Orhan Dzhemal, Newsweek correspondent, Moscow; staffers of the Independent Press Center, Moscow; staffers of newspaper Amursky Meridian, Khabarovsk; Sergey Teplyakov, Izvestia staff correspondent in Altai Territory, Barnaul; crew of reporters for Tivikom television company, Ulan-Ude; Andrei Glebov, correspondent, Panorama news show, Chelyabinsk; Alexander Lashmankin, editor, Svoboda human rights news agency, Samara; Elena Isakova, editor-in-chief, newspaper Persona, Moscow; Karina Milovidova, correspondent, Vkrizis.ru web portal, St. Petersburg; Georgy Borodyansky, Novaya Gazeta correspondent, Omsk; Elena Maglevannaya, reporter, newspaper Svobodnoye Slovo, Volgograd; Alexander Farshanev, editor-in-chief, Svobodnaya Volna news agency and newspaper Kurskaya Novost, Kursk; Sergey Shakhidzhanyan, Izvestia photographer – threatened in Moscow Region; Alexander Andronyuk, editor-in-chief, newspaper Arzamasskiye Vesti, Nizhny Novgorod Region; Albert Pchelintsev, freelance journalist, Moscow Region; Rosa Malsagova, editor-in-chief, Ingushetia.org website, Ingushetia; Andrei Gorbunov, observer, newspaper Kaliningradskaya Pravda, Kaliningrad; Yevgeny Novozhilov, Radio Liberty freelance reporter, Krasnodar; Vladislav Kalashnik, journalist, Molodaya Gvardiya Yedinoi Rossii website, Moscow; Said Khozhaliyev, editor, newspaper Marsho, Chechnya; Vitaly Shulenin, reporter, newspaper Sovetskaya Kalmykia Segodnya, Elista; Alexander Podrabinek, Yezhednevny Zhurnal magazine, Moscow; Maxim Grudtsev and Yegor Osipov, staffers of Vysota 102 news agency, Volgograd; a crew of REN-TV reporters, Ingushetia; staffers of newspaper Novaya Gazeta, Moscow; Olga Gumanova, freelance reporter, Interfax news agency, Moscow; Veronica Kozlova, NTV reporter, Moscow; Mikhail Voitenko, editor-in-chief, Morskoy Byulleten-SovFrakht magazine, Moscow; Iskander Kuzeyev, freelance journalist, Moscow; Sulaiman Uladiyev, director, TV/radio company “Dagestan”, Khadzhimurat Kamalov, founder, Nadira Isayeva, editor-in-chief, Artur Mamayev and Timur Mustafayev, reporters, newspaper Chernovik, Natalia Krainova, reporter, Novoye Delo weekly, Zaur Gaziyev, reporter, newspaper Svobodnaya Respublika, Akhmednabi Akhmednabiyev, reporter, Caucasian Knot news agency, and Zubair Zubairuyev, freelance journalist – all threatened in Makhachkala, Dagestan; Sufyan Kalibatov, staff correspondent, newspaper Severny Kasvkaz, Nalchik; a crew of reporters for Vesti news show, Moscow; Oleg Panfilov, director, Center for Journalism in Extreme Situations, Moscow; Roman Yushkov, reporter, newspaper Za Cheloveka, Perm Territory; Damir Khuziyev, reporter, newspaper Nezavisimaya Uralskaya Gazeta, Ufa; Natalia Afanasyeva, project manager, Tema news agency, Ufa; staffers of Chepetsk.ru website, Kirov Region).

The number of threats against journalists in 2008 totaled 35, in 2007 – 27, and in 2006 – 43.


Refusal to print or distribute media – 15 (newspaper Tambovsky Meridian, Tambov Region; newspaper Khimkinskaya Pravda, Moscow Region – twice; newspaper Polyus+TV, Kaliningrad Region; newspaper Takova Zhizn, Moscow Region – twice; newspaper Krestyanskaya Zastava, Bashkortostan; newspaper Molva, Samara Region; newspaper Utro Rossii, Maritime Territory; newspaper Arzamasskiye Vesti, Novgorod Region - thrice; newspaper K Barieru, Moscow; newspaper Islamskiy Krai, Krasnoyarsk; newspaper Golos Sharyi, Kostroma Region).

In 2008, media outlets were denied printing or distribution services 30 times, in 2007 – 34, and in 2006 – 50 times.


Disruption or termination of radio or TV broadcasts – 20 (TVC channel in Khimki, Moscow Region; cable TV network in Kazan, Tatarstan; radio and TV stations in Vladimir; Zelyonaya Volna SPb radio show, St. Petersburg; Vashe Radio in Chuvashia; Maritime Public Television in Vladivostok; TV-Chaika television company in Krasnodar Territory; TV broadcasts in Severodvinsk, Arkhangelsk Region; cable radio in Ivanovo Region; cable radio in Altai Territory; radio station Pervouralsk-Radio, Sverdlovsk Region; U-FM radio station in Arkhangelsk; Ekho Moskvy radio shows in Izhevsk; Kamchatka TV and Radio Co. broadcasts in Kamchatka Territory; Europe Plus and Retro-FM broadcasts in Arkhangelsk Region; Rossiya Channel and Gorny Altai broadcasts in Altai Republic; TV-21 and TNT-Blitz channels in Murmansk).

The relevant figures were 21 in 2008, 27 in 2007, and 18 in 2006.


Withdrawal or purchase of print run – 19 (newspaper Novy Region, Arkhangelsk Region – twice; newspaper Novaya Gazeta, Moscow Region; newspaper Pravda Primorya, Arkhangelsk Region; newspaper Kachkanarsky Chetverg, Sverdlovsk Region; newspaper Zarya Urala, Sverdlovsk Region; newspaper Lovozerskaya Pravda, Murmansk Region; newspaper Uralsky Shakhtyor, Perm Territory; newspaper Express-Kamchatka, Petropavlovsk-Kamchatsky; newspaper Belousovsky Vestnik, Kaluga Region; newspaper Nyaryana Vynder, Nenets Autonomous District; newspaper Vperyod, Nizhny Novgorod; newspaper Bogatey, Saratov Region; newspaper Novy Region, Moscow Region; newspaper Ultimatum, Kostroma Region – twice; newspaper Arsenyevskiye Vesti, Vladivostok; newspaper Mordovia, Mordovia; newspaper Nezavisimaya Uralskaya Gazeta, Bashkortostan).

The relevant figures were 31 in 2008, 92 in 2007, and 28 in 2006.


Interference with Internet publications – 57 (web portal Kredo.ru; website of Russian Orthodox Autonomous Church; website Taiga.info; website of RF Public Chamber; website FLB.ru; website Forum.msk.ru; website Gshimki.ru; website Fontanka.ru; website of newspaper Delovoy Peterburg, St. Petersburg; website Funclub.ru, Saratov; website of newspaper Kommersant, Moscow; website Ingushetia.ru; website of Young Leftist Organization; website Kurgan.ru, Kurgan; website of Dagestan news agency – twice; website Livejournal.com, in Bashkortostan; website of newspaper Novgorodskiye Vedomosti, Novgorod; website of Republic of Ingushetia; web portal Chronos; website of Novy Region news agency; website Gazeta.ru; website Ecmo.ru; website of Vysota 102 news agency, Volgograd; website of Caucasian Knot news agency; website of Morskoy Byulleten-SovFrakht magazine; website of TV/radio company “Sankt-Peterburg, St. Petersburg; website of RosCosmos; website Lenta.ru; website of Solidarity Movement; website of Investigations Department of Investigations Committee under Kamchatka branch of RF Prosecutor’s Office; website of Ingushetia’s Interior Ministry; website of Verstov.info news agency, Chelyabinsk Region; website Bashne.net; website Chechenskaya Respublika Segodnya; website of Novy Region news agency; website E-mordovia.ru; website Kulyat.info; website of newspaper Moskovsky Komsomolets; website Kasparov.ru; websites Solidarnost.ru, Newtimes.ru, Kremlin.ru, Natsbol.ru, and website of United Civil Front; website Vyborg.tv; website of Dosh magazine; official website of Serpukhov District administration; web portal Glazei; website of newspaper Vedomosti; web resource Gzt.ru; website Chepetsk.Ru; website Polit.com).

The relevant figures for 2008 and 2007 were 40 and 41, respectively.


Confiscation of, or damage to photo, video or audio apparatus and computers – 25, versus 31 in 2008.


For further details, see http://www.gdf.ru/monitoring




This Digest has been prepared by the Glasnost Defense Foundation (GDF), http://www.gdf.ru.

We appreciate the support of the John D. & Catherine T. MacArthur Foundation.
Digest released once a week, on Mondays, since August 11, 2000.
Distributed by e-mail to 1,600 subscribers in and outside Russia.

Editor-in-chief: Alexei Simonov

Editorial board: Boris Timoshenko – Monitoring Service chief, Pyotr Polonitsky – head of GDF regional network, Svetlana Zemskova – lawyer, Vsevolod Shelkhovskoy – translator, Alexander Efremov – web administrator in charge of Digest distribution.


We would appreciate reference to our organization in the event of any Digest-sourced information or other materials being used.

Contacts: Glasnost Defense Foundation, 4, Zubovsky Boulevard, Office 432, 119992 Moscow, Russia.
Telephone/fax: (495) 637-4947, 637-4420, e-mail: boris@gdf.ru, fond@gdf.ru
To be crossed out from the Digest list of subscribers, please e-mail a note to fond@gdf.ru .

Все новости

Архив
ФЗГ продолжает бороться за свое честное имя. Пройдя все необходимые инстанции отечественного правосудия, Фонд обратился в Европейский суд. Для обращения понадобилось вкратце оценить все, что Фонд сделал за 25 лет своего существования. Вот что у нас получилось:
Полезная деятельность Фонда защиты гласности за 25 лет его жизни