Дайджест
15 Января 2014 года

Glasnost defence foundation digest No. 643

13 January 2014

GLASNOST DEFENCE FOUNDATION

Media-related conflicts registered by GDF Monitoring Service on RF territory during 2013

Total number of conflicts recorded: 1,582, vs 1,686 in 2012; 1,636 in 2011; and 1,503 in 2010

Deaths of journalists – 4, vs. 4 in 2012; 6 in 2011; 12 in 2010; 9 in 1009; 5 in 2008; and 8 in 2007

(Akhmednabi Akhmednabiyev, columnist, Novoye Delo newspaper, Republic of Dagestan; Nikolai Potapov, editor, SelSovet newspaper, Stavropol Region; Konstantin Bauer, correspondent, Lesosibirsk municipal TV/radio station, Krasnoyarsk Region; Arkadiy Lander, chief editor, Mestnaya newspaper, Krasnodar Region).

Attacks on journalists – 71, vs. 94 in 2012; 81 in 2011; 58 in 2010; 59 in 2009; 69 in 2008; 75 in 2007; and 69 in 2006

January: Grigory Revzin, reporter, Kommersant Daily, Moscow; Akhmednabi Akhmednabiyev, deputy chief editor, Novoye Delo weekly, and reporter for Caucasian Knot news agency, Dagestan; Yuri Seyidov, journalist, Gornyatskaya Pravda newspaper, Chelyabinsk Region; Anton Suchkov, journalist, Sovetsky Sport newspaper, Moscow; Igor Yashin, senior editor, Novosti TV show, Moscow; Aleksandr Rylov, director, 1st City TV Channel, Kirov; Mikhail Sazonov, correspondent, Ridus news agency, Moscow; Timofey Butenko, correspondent, Nasha Versiya newspaper, Saratov.

February: Yulia Strelnikova, director, TRK-Prichulymye television channel, Krasnoyarsk Region; Viktor Nedosvetey, editor, Nepravilnaya Gazeta newspaper, Nenets Autonomous District; Sergey Drobyshev, cameraman, 6TV Channel, Khabarovsk; Aleksandr Salivanchuk, cameraman, Novy Region news agency, Yekaterinburg.

March: Svetlana Kuritsyna, Luch Sveta TV show anchor, NTV, Moscow; Boris Stomakhin, editor, Radikalnaya Politika newspaper, Moscow; Sergei Brovko, photographer, Istochnik Novostei newspaper, Kirov; Abdulla Ekayev, chief editor, Tverskoy Reporter newspaper, Tver; Dmitry Renansky, freelance journalist, St. Petersburg.

April: Konstantin Bauer, journalist, Lesosibirsk TV/Radio Company, Krasnoyarsk Region; Boris Komarov, president, UnitonMedia Holding, Novosibirsk; Sergei Kusheyev, chief editor, Pozitsiya web portal, Vologda; Andrei Chelnokov, chairman, Novosibirsk Region Journalists’ Union, Novosibirsk; Dmitry Krayukhin, chief editor, TsentrRus news agency, Orel; Eduard Shmonin, chief editor, Chinovnik.ru online newspaper, Khanty-Mansi Autonomous Region.

May: film crews of REN TV, Channel Five and Channel One – all attacked in Moscow; Yaroslav Shchedrov, journalist, 73online.ru, Ulyanovsk.

June: OTV film crew, Vladivostok; Irina Lukyashko, reporter, UGA.ru, Krasnodar Region; Rostislav Bardokin, chief editor, Novokuznetsk Internet TV, Kemerovo Region; Yevgeniy Titov, Novaya Gazeta correspondent, Krasnodar Region; Rostislav Zhuravlyov, UralPolit.ru correspondent, Tyumen; Anton Burlutsky, editor, Lyudi i Veshcni-Shopping magazine, Orenburg.

July: Galina Kramich, chief editor, Lyubimy Gorod newspaper, Moscow Region; Boris Muradov, chief editor, Digital Photo magazine, Moscow; SurgutInterNovosti film crew, Khanty-Mansi Autonomous District; Yekaterina Parkhomenko, Kommersant reporter, Moscow; Vitaly Shushkevich, opposition journalist, Moscow; Yuri Nersesov, executive editor, APN-spb.ru, Saint Petersburg; Denis Kuchmenko, chief editor, Gorozhanin newspaper, Irkutsk Region.

August: Anatoly Gryaznov, reporter, Pozitsiya web newspaper, Vologda; Vera Kichanova, reporter, Slon.ru, Moscow; Anton Aksyonov, correspondent, Chetvyortaya Vlast newspaper, Saratov; Svetlana Topilina, correspondent, 100 TV Channel, St. Petersburg; Pavel Nikulin, correspondent, Russian Planet channel, Moscow; Nikita Kolpakov, reporter, Ekho Moskvy radio station, Saratov.

September: NTV film crew, Moscow; Vladimir Romensky, correspondent, and Yevgeny Komissarov, cameraman, both of Dozhd TV channel, Moscow; Tatyana Revenkova, general director, Khimki-TV, Moscow Region; Vladimir Kantemir, chief editor, Vechorka newspaper, Chita; Igor Kravchuk, reporter, web newspaper Express-Kamchatka-Online, Petropavlovsk-Kamchatsky; Sergey Semyonov, correspondent, Mir TV/Radio Company, St. Petersburg.

October: Mikhail Karyakin, freelance journalist, Nizhny Novgorod; Svetlana Vikariy, freelance journalist, Kaliningrad Region; Timur Olevsky, Dozhd TV Channel correspondent, and Russian Planet reporter Pavel Nikulin – both of Moscow; Sergei Sokolov, deputy chief editor, Novaya Gazeta newspaper, Moscow; Andrei Novichkov, Grani.ru correspondent, Moscow; film crew of Kurgan State TV/Radio Company, Kurgan; Nikolai Epple, journalist, Vedomosti newspaper, Moscow; LifeNews TV Channel’s film crew, Moscow; Sergei Reznik, correspondent, Yuzhny Federalny newspaper, Rostov-on-Don; Maksim Novikov, freelance journalist, Tver; Tayir Achitayev, correspondent, Khakassian edition of Komsomolskaya Pravda newspaper, Abakan; Edvald Jungblud, audio producer, RTS channel, Abakan.

November: Life News film crew, Moscow; Andrei Petrov, correspondent, and Pyotr Lukashin, cameraman, V1.ru news portal, Volgograd; Irina Gubareva and Vitaly Gannashchuk, journalists, Biznes-Kurs weekly magazine, Omsk; REN-TV film crew, Moscow; TVC film crew, Moscow.

December: Aleksandr Dmitriyev, editor, Lom newspaper, Altai Region; Roman Nikiforov, cameraman, Podmoskovye TV channel, Moscow; Aleksandr Yermakov, correspondent, Fontanka.ru web publication, St. Petersburg; 100 TV channel’s film crew, St. Petersburg.

Attacks on media offices, TV/radio stations – 4, vs. 4 in 2012; 4 in 2011; 8 in 2010; 10 in 2009; 7 in 2008; and 11 in 2007

(Vremya-Stavropolsky Krai newspaper, Stavropol Region; Moskovsky Komsomolets newspaper, Moscow – attacked twice; Nord Ost Inform news agency, Petropavlovsk-Kamchatsky).

Instances of censorship – 33, vs. 46 in 2012; 52 in 2011; 29 in 2010; 33 in 2009; 21 in 2008; and 33 in 2007

(Channel Five, St. Petersburg; website of municipal administration in Ukhta, Komi Republic; Channel One, Moscow; LiveJournal; Internet sites in Kostroma Region; media in Chelyabinsk Region, twice; Istoki newspaper, Republic of Altai; Vperyod newspaper, Vladimir Region; Berega Klyazmy inter-regional newspaper, censored in Nizhny Novgorod Region; Kabardino-Balkarian Radio Co., Republic of Kabardino-Balkaria; Kabardino-Balkaria TV/Radio Company, Republic of Kabardino-Balkaria – censored twice; Civitas.ru news website, Moscow; Zarechny TV channel, Sverdlovsk Region; Yenisei channel, Krasnoyarsk; Dialog news agency, St. Petersburg; organisers of Kubana Musical Festival, Krasnodar Region; websites 7.info, MediaRyazan.ru, and RZN.info – all three based in Ryazan; OTR Channel, Moscow; Khabarovsk Region governor’s apparatus; Gorodskoy Vestnik newspaper, Sverdlovsk Region; Finam FM radio station, Moscow; Dinamo-TV video channel, Moscow; AutoRadio, Moscow; press in Moscow Region; Zarya newspaper, Trans-Baikal Region; Mir TV/Radio Company, Moscow; media in Miass, Chelyabinsk Region; Nasha Versiya newspaper, Saratov; Novost’ newspaper, Rostov Region).

Criminal charges against journalists and media – 28, vs. 42 in 2012; 42 in 2011; 45 in 2010; 37 in 2009; 47 in 2008; and 46 in 2007

(Olga Romanova, journalist, Novaya Gazeta newspaper, Moscow; Vladislav Malyshev, publisher, Rezonans newspaper, Saratov; Aleksandr Nikolayenko, freelance journalist, Kemerovo Region; Valery Ryumin, founder, Vechernyaya Ryazan newspaper, Ryazan; Vadim Belotserkovsky, freelance journalist, USA; Andrei Rashchupkin, freelance journalist, Vladimir; Yelena Polyakova, journalist, Serp i Molot newspaper, Moscow Region; Viktor Kravtsov, chief editor, and Nadezhda Kuzmina, director, Volzhsky.ru news website, Volgograd Region; Stanislav Pozdnyakov, editor, ICC Press Moscow; Igor Tsagoyev, deputy chief editor, Moskovsky Komsomolets v KBR newspaper, Nalchik, Kabardino-Balkaria; Nikoyai Yarst, reporter, and Filipp Vasilenko, cameraman, both of OTR Public Television Channel, Krasnodar Region; Aleksandr Serebryannikov, Bloger51 website, Murmansk; Roman Yushkov, reporter, Zvezda newspaper, Perm; Yuri Shkatulo, freelance journalist, Krasnodar; Anatoly Kuznetsov, editor, Anapa-pro.com, Krasnodar Region; Sergei Reznik, reporter, Yuzhny Federalny newspaper, Rostov-on-Don, twice; Andrei Stolbunov, editor, Spravedlivost website, Moscow; Aleksandr Serebryannikov, author and owner of Bloger51.com website, Murmansk; Vassily Purdenko, Free Speech in Adygea blog, Republic of Adygea; Denis Sinyakov, freelance photographer, Murmansk; Kieron Bryan, freelance videographer, Murmansk; Pavel Nikulin, Russian Planet reporter, Moscow; Ura.ru news agency, Yekaterinburg; Stanislav Kalinichenko, independent journalist and blogger, Kemerovo; Chetvyortaya Vlast newspaper, Saratov; Valery Uskov, ex-editor, and Vyacheslav Baidariko, journalist, Pravda Goroda Zlatousta newspaper, Chelyabinsk Region; Olga Paranina, Grani newspaper correspondent, Krasnoyarsk Region).

Illegal sacking of editor, journalist – 21, vs. 16 in 2012; 28 in 2011; 31 in 2010; 15 in 2009; 13 in 2008; and 12 in 2007

(Edika Lyalina, correspondent, Petrovka-38 Studios, Moscow; Yegor Krivenko, chief editor, Ozyorsky Vestnik newspaper, Chelyabinsk Region; Anton Krasovsky, Kontr TV Channel, Moscow; Aleksandra Bogatyr, chief editor, Istoki newspaper, Republic of Altai; Irina Basyuk, chief editor, Vestnik Prigranichya newspaper, Maritime Region; Vladimir Sasin, editor, Vperyod newspaper, Vladimir Region; Yelena Polyakova, journalist, Serp i Molot newspaper, Moscow Region; Vladimir Samanyuk, anchor, Vesti-Karelia TV show, Karelia; Svetlana Khvostantseva, chief editor, Otechestvo newspaper, Kirov Region; Irina Pastukhova, acting chief editor, Iskra Prikamya newspaper, Perm Region; Lyubov Alekseyeva, editor, Zarya Vostoka newspaper, Altai Region; Aleksandr Orlov, deputy chief editor, Rossiya23 TV channel, Moscow; Aisha Urudzheva, chief editor, Vperyod newspaper, Vladimir Region; Tatyana Sadovova, editor, Boris Terekhov, journalist, and Vadim Safonov, web portal editor – all three of Pervy Tulsky TV channel, Tula; Svetlana Lolayeva, chief editor, Gazeta.ru, Moscow; Tatyana Revenkova, general director, Khimki-TV, Moscow Region; Andrei Khodorchenkov, chief editor, website of Dozhd TV Channel, Moscow; Viktor Nikolayev, executive editor, economic unit, Sankt-Peterburgskiye Vedomosti newspaper, St. Petersburg; Georgiy Yans, reporter, Nashe Podmoskovye newspaper, Moscow Region).

Detention by police, FSB, etc. – 84, vs. 153 in 2012; 132 in 2011; 90 in 2010; 62 in 2009; 78 in 2008; and 140 in 2007

January: Andrei Sukhotin, reporter, investigations unit of Novaya Gazeta newspaper, Moscow; Mikhail Sazonov, correspondent, Ridus news agency, Moscow; Aleksandr Komelkov, Arsenyevskiye Vesti newspaper, Vladivostok – detained in St. Petersburg.

February: Timur Zainullin, journalist, Fontanka.ru, St. Petersburg; Valery Ryumin, founder, Vechernyaya Ryazan newspaper, Ryazan; Lev Lerman, Novaya Gazeta correspondent, and Stanislav Vlasov, freelance journalist, both detained in Nizhny Novgorod Region; Masha Gessen, director, Radio Liberty Russian Service, detained in Mordovia.

March: Vlad Tupikin, freelance journalist, Moscow; Viktor Kravtsov, chief editor, and Nadezhda Kuzmina, director, Volzhsky.ru news website, Volgograd Region; Dmitry Aleshkovsky, freelance journalist, St. Petersburg; Sergei Gubanov, freelance journalist, St. Petersburg; Aleksandr Sotnik and Dmitry Melekhin, journalists, Politvestnik TV channel, Maria Reshetnikova, correspondent, Kasparov.ru news website – all three of Moscow; film crew of Vesti-Dezhurnaya Chast’ TV show – detained in Kemerovo Region; Natalya Filonova, editor, Vsemu Naperekor newspaper, Trans-Baikal Region; Vladimir Gorban, staff member, Svobodnaya Rech newspaper, Moscow Region.

April: Andrei Teryokhin, chief editor, Legionnaire magazine, Novosibirsk; Sergei Kusheyev, chief editor, Pozitsiya web portal, Vologda; Svetlana Lokotkova, correspondent, The New Times – detained in Tambov Region; Vyacheslav Potapov, chief editor, and Ivan Kubrakov, deputy chief editor, Sovetskaya Kuban TV show, Andrei Koshik, Kavkazskaya Politika web publication – all three detained in Krasnodar; Kanehira Singenori, Ono Sinjiro, Dasai Takahiro and Utida Hidekazu, journalists, TBS, Japan – all four detained in Khabarovsk Region.

May: Dmitry Kuvaldin, cameraman, Lenta.doc, Moscow; Yelena Ivanova, editor-in-chief, and Maria Aleksashina, senior editor, Svobodniye Novosti newspaper, Saratov; Andrey Novichkov, correspondent, Grani.ru, Moscow; Igor Tsagoyev, deputy chief editor, Moskovsky Komsomolets v KBR newspaper, Nalchik, Kabardino-Balkaria; Nikolai Yarst, correspondent, and Filipp Vasilenko, cameraman, Russian Public Television, Krasnodar Region; Nikolai Bondarik, journalist, Kasparov.ru, Moscow.

June: Olga Skabeyeva, correspondent, and Andrei Melnikov, cameraman, both of Stavropolye State TV/Radio Company, Stavropol; Vitaly Papilkin, chief editor, Samarskiye Izvestia newspaper, Samara Region; Dmitry Zykov, correspondent, Grani.ru, Moscow.

July: Yuri Shkatulo, freelance journalist, Krasnodar; Dodojon Atovulloyev, freelance journalist, Moscow; Sergei Luntz, Sensus Novus correspondent, St. Petersburg; Aleksandr Sotnik and Dmitry Melekhin, correspondents, Politvestnik.tv, Moscow; Yekaterina Parkhomenko, Kommersant reporter, Vitaly Shushkevich, opposition journalist, Igor Sadokov, Gazeta.ru correspondent, Grigory Dukor, chief editor, Reuters photo service, Masha Gessen, independent journalist, Roman Volobuyev, GQ editor, Anastasia Karimova, Kommersant reporter, Karen Shainyan, Dozhd TV channel correspondent, Sergei Shargunov, chief editor, Svpressa.ru news portal, Aleksandr Burtin, Russkiy Reporter correspondent, Mikhail Pochuyev, ITAR-TASS correspondent, and Vladimir Romensky, Dozhd TV channel correspondent – all twelve of Moscow; Angelina Chertok, Svobodnyye Novosti news agency reporter, Saratov Region.

August: Marat Khairullin and Sergei Ostroverkhov, reporters, Mir Novostei newspaper, Volgograd Region; Tagir Minbayev, freelance journalist, Bashkortostan.

September: Denis Sinyakov, freelance photographer, Murmansk; Kieron Bryan, freelance videographer, Murmansk.

October: Fehim Tastekin, correspondent, Radical newspaper, Turkey – detained in Krasnodar Region; Dmitry Zykov, Grani.ru correspondent, Moscow; TeleTula film crew, Tula; Yevgeny Buntman, Radio Ekho Moskvy correspondent, Alexei Gorbachev, Nezavisimaya Gazeta correspondent, and Pyotr Parkhomenko, Kommersant FM editor – all three of Moscow; Anatoly Buzinsky, Dozhd TV channel correspondent, St. Petersburg; staffers of Grozny TV/Radio Company, Chechnya – detained at Sheremetyevo Airport, Moscow Region; Alina Grebneva, Radio Ekho Moskvy correspondent, Moscow; film crew of NeSekretno.ru news portal, Perm Region; film crew of UralInform.ru news agency, Perm Region; Igor Zubov, freelance journalist, St. Petersburg; Sergei Zhigalin, reporter, and Stanislav Vakhrushev, editor – both of Itogi74.ru news agency, Chelyabinsk.

November: Aleksandr Yermakov, correspondent, Fontanka.ru, St. Petersburg; Stanislav Kalinichenko, independent journalist and blogger, Kemerovo; Eistein Bogen, reporter, and Oge Eyun, TV2 channel, Norway – detained in Krasnodar Region, thrice; Yekaterina Lukyanova, freelance journalist – detained in Krasnodar Region; Valery Uskov, ex-editor, and Vyacheslav Baidariko, journalist, Pravda Goroda Zlatousta newspaper, Chelyabinsk Region; Andrei Novichkov, correspondent, Grani.ru, Moscow.

December: Miroslav Karas, correspondent, and Tomas Horac, cameraman, Czech TV – detained in Krasnodar Region; Gassan Gajiyev, Caucasian Knot news agency correspondent, Makhachkala; BBC film crew – detained in Krasnodar Region; Yelena Vlasenko, correspondent, and Dmitry Florin, editor, InterKavkaz web publication – both detained in Rostov Region; Aleksandr Valov, editor, BlogSochi web portal, Krasnodar Region; Yevgeny Tashu, editor, Golos Cherkessii web portal, Agydea; Aleksandr Ryklin, chief editor, Yezhednevny Zhurnal, Moscow; Igor Yasin, freelance journalist, and Dmitry Zykov, video correspondent, Grani.ru, Moscow; Yevgeny Levkovich, correspondent, Rolling Stone Russia magazine, and Victoria Ivleva, Novaya Gazeta photo correspondent – both detained in Moscow.

Denial of access to information – 327 (including bans on audio/video recording and photography; denials of accreditation; restrictions on visits to or presence at events held in government agencies, at industrial enterprises, in state institutions, etc.), vs. 358 in 2012; 404 in 2011; 314 in 2010; 320 in 2009; 280 in 2008; and 238 in 2007

Threats against journalists and media – 39, vs. 69 in 2012; 66 in 2011; 46 in 2010; 60 in 2009; 35 in 2008; and 27 in 2007

January: Vitaly Loboda, blogger, Chelyabinsk; Stanislav Mikryukov, journalist, NovoTOMSK news portal, Tomsk.

February: journalists at Noviye Kolyosa newspaper, Kaliningrad; Volga TV Company, Nizhny Novgorod; Andrei Piontkovsky, observer, Grani.ru, Moscow; Maksim Yakubov, journalist, Materialy Del I Otsenka Dokazatelstv news agency, Nizhny Novgorod Region.

March: Svetlana Kuritsyna, anchor, Luch Sveta TV show, NTV, Moscow; Valery Donskoy, chief editor, Electron FM independent radio station, Krasnodar Region – twice; Tatyana Guselnikova, reporter, Novaya Gazeta Kubani newspaper, Krasnodar; Aider Muzhdabayev, deputy chief editor, and Georgiy Yans, journalist, both of Moskovsky Komsomolets newspaper, Moscow; office of Svobodniye Novosti news agency, Yeleva Ivanova, chief editor, and staffers, Saratov; Maksim Sobeski, author, Osobaya Bukva web newspaper, Moscow – twice; Pavel Gusev, chief editor, Moskovsky Komsomolets newspaper, Moscow; Sergei Leonov, Ura.ru correspondent, Chelyabinsk; Abdulla Ekayev, chief editor, Tverskoy Reporter newspaper, Tver.

April: Dmitry Begun, chief editor, Samara.ru news portal, Samara; Eduard Shmonin, chief editor, Chinovnik.ru online newspaper, Khanty-Mansi Autonomous District.

May: Ulyana Skoibeda, journalist, Komsomolskaya Pravda newspaper, Moscow.

June: staff of Omiks TV/Radio Company, Kemerovo Region.

July: Yuri Shkatulo, freelance journalist, Krasnodar; Yevgeny Mikhailov, freelance journalist, Rostov-on-Don.

August: Vitaly Gordeyev, chief editor, Nord Ost Inform news agency, Petropavlovsk-Kamchatsky; Nikolai Potapov, editor, SelSovet newspaper, Stavropol Region; Svetlana Topilina, reporter, 100 TV Channel, St. Petersburg; Anatoly Kuznetsov, editor, Anapa-pro news website, Krasnodar Region; Sergei Reznik, freelance journalist, Rostov-on-Don.

October: Oleg Kotin, chief editor, Vremya Kultury newspaper, Voronezh; LifeNews film crew, Moscow; Vladislav Murashov, freelance reporter for Volokolamskaya Nedelya and head-manager of Lamagrad.ru news website, Moscow Region.

November: Pavel Yashchenkov, columnist, Moskovsky Komsomolets newspaper, Moscow; Life News film crew, Moscow; Vladislav Stepanov, editor, Wolsk.ru, Saratov Region; staffers of Kopeiskiy Rabochiy newspaper, Chelyabinsk Region.

December: Yulia Airikh, correspondent, Kopeiskiy Rabochiy newspaper, Chelyabinsk Region.

Ejection of a newspaper, etc., from its premises – 4, vs. 6 in 2012; 7 in 2011; 2 in 2010; 1 in 2009; 5 in 2008; and 7 in 2007

(Radio Posad, Moscow Region; Krasnoye Znamya newspaper, Syktyvkar; Omiks radio/TV company, Kemerovo Region; Izvestia Kalmykii newpaper, Republic of Kalmykia).

Refusal to print (or distribute) media – 7, vs. 12 in 2012; 27 in 2011; 24 in 2010; 15 in 2009; 30 in 2008; and 34 in 2007

(Den’ TV programme, Komi Republic, twice; Spravedlivaya Rossiya newspaper – denied services in Voronezh Region; Argumenty in Fakty v Tule, Tula; Za Navalnogo newspaper, Nizhny Novgorod; Yabloko Party’s newspaper, Sverdlovsk Region; Den’ newspaper, Izhevsk).

Disruption of TV or radio broadcasts – 15, vs. 11 in 2012; 11 in 2011; 12 in 2010; 21 in 2008; and 27 in 2007

(Sovershenno Sekretno TV channel, Moscow; Europe Plus Ufa and Militseiskaya Volna radio stations, Ufa, each of them twice; Mayak radio station, Nizhny Novgorod Region; TiviCom TV company, Ulan-Ude; Dozhd TV channel, Moscow, twice; REN Ufa TV channel, Ufa; Omiks TV/radio company, Cable TV company, Kuzbass State TV/Radio Company – all three based in Kemerovo Region; UralInform TV channel, Perm; REN TV news programme, Omsk).

Closure of media – 20, vs. 18 in 2012; 23 in 2011; 62 in 2010; 82 in 2009; 41 in 2008; and 15 in 2007

(Tema TV show, Kemerovo Region; Polden’ XXI Vek magazine, St. Petersburg; FM Dostoyevsky radio show, Moscow; Openspace.ru web portal, Moscow; Golos Prigranichya TV show, Maritime Region; Russkaya Zhizn web magazine, Moscow; Mestnoye Vremya newspaper, Republic of Karelia; Molodyozh Severa newspaper, Komi Republic; REN TV channel, Ufa, Bashkortostan; PublicPost.ru news portal, Moscow; Digital Photo magazine, Moscow; Zhazhda Zhizni (Thirst for Life) radio show, Moscow; Artkhronika magazine, Moscow; Den za Dnyom: Itogi Nedeli television show, Sverdlovsk Region; TeleShow magazine, Yekaterinburg; Gospodin Khoroshiy TV show, Moscow; print version of Zolotoye Koltso newspaper, Yaroslavl; Rolling Stone Russia magazine; Molodyozh Tatarstana newspaper, Kazan; The Voice of Russia radio station, Moscow)

Withdrawal, purchase or arrest of print run – 41, vs.23 in 2012; 50 in 2011; 23 in 2010; 19 in 2009; 31 in 2008; and 92 in 2007

(Dosh magazine, Ingushetia; Priamurskiye Vedomosti newspaper, Khabarovsk; Pravda Severa newspaper, Arkhangelsk; Permskiye Sosedi newspaper, Perm; Tulskaya Pravda newspaper, Tula Region; Vmeste newspaper, Vologda; Pravda Severo-Zapada newspaper, Arkhangelsk; Spravedlivaya Rossiya newspaper, seized in Voronezh Region; Permsky Obozrevatel newspaper, Perm; Moyi Novosti newspaper, Yekaterinburg; Za Navalnogo newspaper, Kirov – twice; Vechorka newspaper, Trans-Baikal Region – thrice; Za Navalnogo newspaper, Krasnodar; Sverdlovskaya Pravda newspaper, Yekaterinburg; Za Navalnogo newspaper, Moscow Region; Alexei Navalny’s campaigning releases, Moscow; Katalog73 newspaper, Ulyanovsk; Zdorovaya Sysert newspaper, Sverdlovsk Region; Narodny Golos newspaper, Irkutsk Region; Vecherny Rubtsovsk newspaper, Altai Region; Vperyod newspaper, Vladimir Region; Novaya Kalmykia newspaper, Kalmykia; Yabloko Party’s newspaper, Sverdlovsk Region; Za Narodnuyu Vlast newspaper, Novosibirsk Region; Grazhdanskaya Platforma Party’s newspaper, Vologda; Zarya newspaper, Trans-Baikal Region; Zhizn v Pereslavle newspaper, Yaroslavl Region; newspapers Mayak, Kachkanarsky Rabochiy and Kachkanarsky Chetverg – all three based in Sverdlovsk Region; Okhota magazine, Moscow – seized in Smolensk; Tochikoni Rossiya newspaper – seized in Moscow; Veskyd Syorni newspaper, Republic of Komi – 4 times; Zhityo-Bytyo newspaper, Lipetsk Region).

Interference with internet publications – 61, vs. 73 in 2012; 76 in 2011; 58 in 2010; 57 in 2009; 40 in 2008; and 41 in 2007

(Russia Today TV channel’s website; Zaks.ru website, twice; Sova analytical think tank’s web server; Zhukovskiye Vesti independent news portal, Moscow Region; website of Moskovsky Komsomolets newspaper, twice; website of Novaya Gazeta newspaper – thrice; Lenizdat.ru, Zaks.ru and Novaya Gazeta v Peterburge websites – all three in St. Petersburg; websites of newspapers Novaya Gazeta, Moskovsky Komsomolets; websites of Ekho Moskvy radio station, Dozhd TV Channel, Forbes.ru – all three of Moscow; websites of Fontanka.ru, Zaks.ru, Lenizdat.ru, Novaya Gazeta v Sankt-Peterburge.ru, Ekho Moskvy v Sankt-Peterburge.ru – all of St. Petersburg; Russia Today TV channel’s website; RIA Novosti news agency’s website; Neftetransportnaya Territoriya’s website, Moscow – twice; websites of Dagestan news agency, Dagestan State TV/Radio Company, and newspapers Chernovik and Novoye Delo – all four of Dagestan; Twitters of RIA Novosti and RIA Novosti Deutsch news portals, Moscow; Fair Russia Party’s website, Moscow; Gazeta.ru – twice, in St. Petersburg and Ulyanovsk; Komsomolskaya Pravda newspaper’s website – in Ulyanovsk; Chernovisk newspaper’s website, Dagestan; Dialog news agency’s website, St. Petersburg; Roskomsvoboda website, Moscow; website of Iskusstvo Kino magazine, Moscow; RIA Novosti office in Paris; website Storonniki.info, Moscow; websites V-yakutia.ru, Sakhalife.ru, Nvpress.ru, Aartyk.ru, Shadrinnews.ru – all five based in Yakutia; website of Dozhd TV Channel, Moscow – twice; Internet publications in Frunzensky district of St. Petersburg; Ecmo.ru, twice, Dmp-skhodnya.info, twice, and gshimki.ru news websites, Moscow Region; Twitter of Argumenty I Fakty Publishers; NovoTomsk news site; Newsru.com news website; websites of Regnum, Interfax and Prime news agencies – all three based in Moscow; The New Times website, Moscow).

Issue of duplicate, i.e. rival, publications – 9, vs. 9 in 2012; 15 in 2011; 13 in 2010; 2 in 2009; 13 in 2008; and 14 in 2007

(Nash Rayon Sverdlovsky newspaper, Perm; Novaya Gazeta newspaper, Ryazan; Yaroslavskaya Pravda newspaper, Yaroslavl; Pozitsiya newspaper, Irkutsk; Nedelya Volzhskogo, Volgograd Region; Sovershenno Sekretno, Khabarovsk Region; Komsomolskaya Pravda v Kaliningrade, Kaliningrad; Nam Ne Vsyo Yasno and Yablochny Skaz newspapers – both based in Karelia).

Seizure of, or damage to, photo, video or audio apparatus and computers – 35, vs. 43 in 2012; 25 in 2011; 21 in 2010; and 25 in 2009

(photo camera of Anatoly Zhdanov, correspondent for Komsomolskaya Pravda newspaper, Moscow; video camera of Aleksandr Salivanchuk, cameraman, Novy Region news agency, Yekaterinburg; computer of Yelelna Polyakova, journalist, Serp i Molot newspaper, Moscow Region; office computer of Serp i Molot newspaper, Moscow Region; photo camera of Alexei Ovchinnikov, journalist, Vzglyad-Info news agency, Saratov; PC of Andrei Teryokhin, chief editor, Legionnaire magazine, Novosibirsk; video equipment of REN TV, Moscow; cell phone of Stavropolye TV/Radio Company, Stavropol; video camera of Yevgeny Titov, Novaya Gazeta correspondent, Krasnodar Region; office computers of Mestnaya newspaper, Krasnodar Region; computer of a Dutch TV film crew, seized in Murmansk; computer of freelance journalist Sergei Azarov, Rostov Region; PC of Vassily Purdenko, Free Speech in Adygea blog, Republic of Adygea; microphone of NTV film crew, Moscow; photo camera of Denis Sinyakov, freelance photographer, Murmansk; computer of Kungur TV/Radio Company, Perm Region; iPad of Timur Olevsky, Dozhd TV channel correspondent, Moscow; video camera of Kurgan TV/Radio Company, Kurgan; video camera of LifeNews film crew, Moscow; video camera of T-7 television channel, Perm; video camera of Life News film crew, Moscow; photo camera of Vladislav Stepanov, editor, Wolsk.ru news portal, Saratov Region; computers of Sergei Reznik, correspondent, Yuzhny Federalny newspaper, Rostov-on-Don – twice; video camera and computers of Pravda Goroda Zlatousta newspaper, Chelyabinsk Region – thrice; video camera of TVC film crew, Moscow; computers of SakhalinMedia news agency, Yuzhno-Sakhalinsk; computers of PrimaMedia news agency, Vladivostok; video camera of Podmoskovye TV channel, Moscow Region; PC of blogger Aleksandr Serebryannikov, Murmansk; video camera and PC of Gassan Gajiyev, Caucasian Knot news agency correspondent, Makhachkala; video camera of 100 TV channel’s film crew, St. Petersburg).

Other forms of pressure and infringement of journalists’ rights – 367, vs. 356 in 2012; 316 in 2011; 339 in 2010; and 385 in 2009

For further details, see www.gdf.ru/monitoring and mediaconflictsinrussia.org

December 2013 data

 

RUSSIA

Ura.ru chief editor sentenced to suspended imprisonment term and fine, with 2-year ban on work as a journalist

By Vladimir Golubev, GDF correspondent in Urals Federal District

The Leninsky district court in Yekaterinburg on 9 January passed a sentence in the scandalous case of Aksana Panova, former chief editor of the Ura.ru news agency. For the previous two-odd years, the proceedings had been much talked about within the journalistic community, with most local journalists, who knew Ura.ru’s work style better, preferring not to comment – just as did the Sverdlovsk Region Journalists’ Union, which had called on colleagues “to refrain from mutual attacks and from putting pressure on the court”. Virtually everyone had been against Panova’s going to jail.

As a result, the former chief editor was sentenced to a suspended 2-year term of imprisonment with a 2-year ban on her engagement in journalistic activity, and to 400,000 roubles in fine.

During the final sitting, the court found the office abuse charges against Panova unproven: it established that the chief editor had withdrawn money from bank accounts for the sole purpose of financing her agency’s needs. Also, the court re-qualified “extortion” as “coercion into making a deal” – a charge referring to Panova’s putting “information pressure” on OTV Director Anton Stulikov. Thus the only charge considered proven – the one which gave rise to the convictive sentence – was Panova’s alleged attempt to extort money from businessman Konstantin Kremko.

Aksana Panova intends to challenge the ruling before an appellate court shortly. She considers it to be “unfair” and “at odds with the legal logic”, Panova said in an interview, adding that “I won’t comply with the decision requiring me to give up journalism for two years”.

She will continue working as a journalist until the court decision enters into full legal force, and “after that as well”, because “no one can deter me from practicing my profession in Russia, a country that has proclaimed freedom of expression,” Panova said.

 

OUR CONTRIBUTORS

French newspaper urges Russian authorities to account for Armenian newspaper’s closure

The closure of the Armenian newspaper Tretya Sila Plus (TSP) – presumably under pressure from Russia’s Federal Security Service (FSB) – has triggered a major international scandal. The influential French newspaper Le Monde diplomatique has sent Russia’s embassy in Paris a message urging the Russian authorities “to put an end to the unjustified damage done to our Armenian media outlet”.

The point is TSP is an official representative of Le Monde diplomatique in Armenia in line with a long-term cooperation agreement signed between the two newspapers. The unlawful closure of TSP caused Le Monde’s board of directors to urgently meet and decide to appeal to the Russian authorities.

TSP has accused Vadim Pozdyshev, an FSB lieutenant-colonel, of embezzling its funds and getting away with it: for two and a half years now, Russia’s law enforcement – in violation of effective national legislation – has declined to investigate this crime or explain its inaction. Although Pozdyshev has been fired from government service for the theft of journalists’ money, the Russian authorities are unwilling to return the stolen funds to TSP.

“For some reasons that are unknown to us, Mr Pozdyshev appears to have taken TSP’s bank account under full control, thereby depriving our Armenian newspaper of its financial resources,” Anne-Cécile Robert, a member of Le Monde’s board, wrote in the message to the Russian Ambassador Aleksandr Orlov. She also informed him that TSP Chief Editor Vagram Agajanyan and his team had appealed to Vladimir Putin and Dmitry Medvedev, who “instructed the Interior Ministry and FSB to investigate the case; yet nothing has been done ever since”. Robert described the situation as “serious”, and the Armenian newspaper’s closure as “unfair and unlawful”. “We would very much appreciate, Your Excellency, if you paid due attention to this case and found a way to put an end to the unjustified damage done to our Armenian outlet,” the message said.

Le Monde diplomatique also appealed to the French Foreign Ministry to “urge the Russian authorities to see that the damage inflicted on TSP is reimbursed within the shortest possible time”. Despite TSP’s repeated appeals, “this inexplicable situation continues to threaten our Armenian outlet, which has been unable to get its money back”, Robert’s message said.

The Russian Service of Radio Liberty, too, has urged the FSB to explain the scandalous situation around the Armenian newspaper. RL Moscow correspondent Anastasia Kirilenko filed a written inquiry asking the FSB to answer her questions about TSP’s closure. Yet the FSB has left the RL and Le Monde’s appeals unanswered. The Russian embassy to France has kept silent, too. Also in violation of the law, FSB Director Bortnikov and Russian Ambassador to Armenia Volynkin have failed to reply to the open letters sent to them by TSP.

Some sources say the FSB has been “really panic-stricken” in connection with the TSP case. According to reports that are yet to be confirmed, the FSB has urged the authorities in Armenia and Nagorno-Karabakh to put pressure on TSP to resign its claims, and the Armenian side reportedly has pledged “to take measures”…

Nelson Sarkisyan, TSP Executive Director

For TSP’s appeal to FSB Director Bortnikov, see digest 639

 

This digest was prepared by the Glasnost Defence Foundation in Moscow. The digest has been issued once a week, on Mondays, since August 11, 2000.

We acknowledge the assistance of the Norwegian Helsinki Committee.

Currently it is distributed by e-mail to 1,600 subscribers in and outside Russia.

Editorial board

  • Editor-in-chief, Alexei Simonov
  • Boris Timoshenko, Head of Monitring Service;
  • Svetlana Zemskova, GDF Lawyer;
  • Vsevolod Shelkhovskoy, translator.

We welcome the promotion of our news items and articles but if you make use of any information from this digest or other GDF materials please acknowledge the source.

Contacts:

Glasnost Defence Foundation, Room 438, 4 Zubovsky Boulevard,
119992 Moscow, Russia.

Telephone/fax: +7 (495) 637-4947 and +7 (495) 637-4420
e-mail: boris@gdf.ru , or fond@gdf.ru

Все новости

Архив
ФЗГ продолжает бороться за свое честное имя. Пройдя все необходимые инстанции отечественного правосудия, Фонд обратился в Европейский суд. Для обращения понадобилось вкратце оценить все, что Фонд сделал за 25 лет своего существования. Вот что у нас получилось:
Полезная деятельность Фонда защиты гласности за 25 лет его жизни